31 de ago. de 2010

HTML5 + Google Maps = Arcade Fire


Muito interessante o novo vídeo do Arcade Fire "We Used To Wait”, que usa HTML5 e dados do Google Maps para compor uma narrativa. 

Basta digitar o endereço do lugar em que você passou sua infância para o browser do Chrome e o clipe começar. 

Isso lembra o Your Life Our Movie, cuja interface é criada a partir de tags. 



A última capa de papel do JB







30 de ago. de 2010

Telling stories online




View more presentations from amclean.

(via Martha Gabriel, no Twitter)



29 de ago. de 2010

Não é o Huffington Post, mas...

UOL, iG e Terra incluíram em suas home pages acesso a redes sociais. Não do modo como fez o Huffington Post. Quando clica em um dos ícones - Twitter ou Facebook -, você não se conecta,  apenas cai no link dos portais nessas redes sociais. 


No UOL, os ícones estão destacados discretamente na parte superior da home. Já Terra e iG trazem os links no pé. Ainda levará algum tempo para que haja integração completa dessas plataformas, sobretudo porque a lógica do negócio ainda é fortemente marcada pelo tráfego dos portais.


Mais do que um link apontando para uma URL externa, o que está em jogo é como gerar receita com a integração das redes sociais às plataformas de publicação de conteúdo de portais.







28 de ago. de 2010

27 de ago. de 2010

Older adults and social media


Social networking use among internet users ages 50 and older has nearly doubled—from 22% to 42% over the past year.
While social media use has grown dramatically across all age groups, older users have been especially enthusiastic over the past year about embracing new networking tools.  Although email continues to be the primary way that older users maintain contact with friends, families and colleagues, many users now rely on social network platforms to help manage their daily communications—sharing links, photos, videos, news and status updates with a growing network of contacts.
íntegra



26 de ago. de 2010

Interface em tempo real



De novo, os algoritmos do Google desenhando a interface, agora em tempo real e integrado ao Twitter. A notícia em rede ganha nova perspectiva.  



Icons of the web scaled by popularity


Interessante e divertido: Nmap visualizes site popularity as scaled icons. Favicons, that is. They're that little icon that shows in your address bar or when you bookmark a site in your browser. If you're reading this on FlowingData, you should see a little red icon next to the URL. The larger the icon, the more popular the site is, based on Alexa traffic data. In whole, the image is a giant 37,440 by 37,440 pixels image. Google is 11,936 x 11,936 pixels. Facebook is 6,736 × 6,736 pixels. Yahoo is 6,544 × 6,544 pixels. (via FlowingData).



24 de ago. de 2010

Relevância, a palavra de ordem


Bom ouvir o que Martha Gabriel tem a dizer sobre a lógica da busca na produção e na exibição de conteúdo. O vídeo é da palestra que ela fez em evento CPFLCultura, no último dia 20.    


21 de ago. de 2010

Design history

Excelente dica de Mindy McAdams no Twitter para quem estuda design: uma timeline interativa.

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19 de ago. de 2010

Eleições 2010: O primeiro debate em rede

Excelente iniciativa do UOL/Folha em apostar nas redes sociais para transmitir o primeiro debate entre presidenciáveis realizado pela internet brasileira. O uso simultâneo de Twitter, Facebook, blog e site muda a perspectiva do jornalismo digital e o coloca na lógica da notícia em rede. 


Outra ação que modifica a narrativa é o uso de tag. Replicada 51 mil vezes, a hashtag #debatefolhanouol deu novo formato ao conteúdo transmídia. Mostrou que é possível criar interfaces diferentes e dinâmicas por meio de palavras-chave. 


As etiquetas #debatefolhanouol e Debate Folha/UOL ficaram no topo dos Trending Topics do Twitter em Mundo, Brasil e São Paulo após o evento.






Quanto ao debate, senti falta de questões ligadas à Tecnologia, como o Plano Nacional de Banda Larga e a Lei de Acesso à Informação, ainda ultrapassados se comparados a práticas adotadas fora do Brasil.



18 de ago. de 2010

7 Basic Rules for Making Charts and Graphs

O post do FlowingData não é novo, mas vale a pena replicar aqui:
Basic rules for making graphs and charts
Charts and graphs have found their way into news, presentations, and comics, with users from art to design to statistics. The design principles for these data graphics will vary depending on what you're using it for. Making something for a presentation? You'll want to keep it extremely simple and avoid using a lot of text. Designing a graphic for a newspaper? You'll have to deal with size constraints and try to explain the important parts of your graphic.
However, whatever you're making your charts and graphs for, whether it be for a report, an infographic online, or a piece of data art, there are a few basic rules that you should follow.
There's wiggle room with all of them, and you should think of what follows as more of a framework than a hard set of rules, but this is a good place to start for those just getting into data graphics.

Check the data

This should be obvious. Data forms the foundation of charts and graphs. If your data is weak, your graph is weak, so make sure it makes sense. Start with some simple graphs to see if there are any outliers or weird spikes. Verify anything that doesn't make sense. You might be surprised how many data entry typos you find in the spreadsheets people send you.

Explain encodings

Maybe you use a color scale to indicate magnitude or the size of a square to represent values. Maybe it's a combination of both. Explain what these encodings are supposed to indicate, and don't assume the reader knows what everything means. Most likely he doesn't.
You can provide explanations in a variety of ways, but the most common are providing a legend, directly labeling shapes, or describing your graphic in a lead-in paragraph.
Without your pointers, it's a guessing game for the reader.

Label axes

Oh look, what fine gridlines you have there. Without labels or any explanation, they're just decoration. Label your axes so that readers know what scale points are plotted on. Is it logarithmic, incremental, exponential, or per 100 flushing toilets? Without axis labels, I always assume it's that last one. Also, in most cases, you'll want your value axis to start at zero.

Include units

Include some units while you're at it. If you just leave it with naked numbers, it could mean anything from a percentage, to a volume, to the number of chickens that crossed the road. Again, you want to eliminate the need for any guesswork from the reader.

Keep your geometry in check

If your geometry is wrong, this will be the first thing people call you on, especially if you use bubble size to indicate a numeric value, so you better get it right. You'll also probably have the pleasure of seeing your work highlighted negatively on some nerdy blog.
Here's how it works. Size circles and other two-dimensional shapes by area, unless it's a bar graph or something like that. When you size circles by diameter, you end up with circles that are way out of proportion, and that's a bad thing.

Include your sources

This should go without saying. Always include where the data is from. You can put it directly in a graphic, or if it's part of an article, the source can be specified in the copy. This does a couple of things. First, it makes your graphic more reputable, and second, those who are interested can dig deeper or fact check.

Consider your audience

Finally, like I said already, take into account who and what your graphs and charts are for, and design accordingly. You might design a graphic to be super-detailed for a poster that people can stare at for hours. But if it's for a presentation, you should keep the words to a minimum.
You should probably also avoid Comic Sans, but that's your call.
In the end, all of these rules can be broken for specific cases, and you'll learn where you can bend with practice. By no means are these rules absolute.
To put it simply: tell your story clearly and communicate the data accurately. Do that, and you'll be alright.

17 de ago. de 2010

16 de ago. de 2010

Facebook é o 3º no ranking de vídeos da comScore



comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR), a leader in measuring the digital world, today released July 2010 data from the comScore Video Metrix service showing that 178 million U.S. Internet users watched online video content during the month for an average of 14.7 hours per viewer.

Top 10 Video Content Properties by Unique Viewers
Google Sites, driven primarily by video viewing at YouTube.com, ranked as the top online video content property with 143.2 million unique viewers, followed by Yahoo! Sites with 55.1 million viewers. Facebook.com jumped one position to capture the #3 spot with 46.6 million viewers.  Google Sites had the highest number of overall viewing sessions with 1.9 billion and average time spent per viewer at 283 minutes, or 4.7 hours. Hulu also had high viewer engagement with an average of 158 minutes (or 2.6 hours) per viewer.



15 de ago. de 2010

"A mulher que reinventou o jornalismo on-line"

Vale a pena ler (via O Globo)

Back-of-the-napkin personal financial advice


É muito instigante rascunhar ideias no papel, sobretudo se for em um guardanapo:


"Carl Richards, a financial planner and a regular on The New York Times' Bucks blog, uses graphs and diagrams to explain personal finance. And as you know, sketches are always twice as charming when they are on the back of a napkin. Together, the collection provides sound financial advice, so that you don't end up poor and bankrupt, chasing the next Google or investing in entertainment."

(via FlowingData)

14 de ago. de 2010

Brasil é o país que navega por mais tempo na rede


12 de agosto de 2010  11h43  atualizado às 17h33

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THAIS SABINO
Direto de São Paulo
Com 67,7 milhões de usuários conectados na internet, o Brasil é o país que lidera em 'horas gastas' de navegação na rede. Os brasileiros ficam em média 45 horas por mês na web, seguidos pela Inglaterra (43 horas) e Estados Unidos (40 horas). As informações foram apresentadas pela CEO do Ibope/Nielsen, Fábia Juliasz, na palestra "Internet Brasileira: um case de sucesso", no evento "15 anos de internet - não dá pra viver sem".
Promovido pela Interactive Advertising Bureau Brasil (IAB) nesta quinta em São Paulo, o evento reúne profissionais de comunicação, marketing e publicidade para discutir e relatar o que os brasileiros estão fazendo na rede.
De acordo com os dados apresentados pela CEO do Ibope, 70% da população utiliza a internet, ocorrendo um crescimento nas classes C, D e E. "Apenas 15 meses após o lançamento do Orkut, em 2004, metade dos brasileiros já tinham perfil cadastrado na plataforma". disse Fábia.
As informações da apresentação sobre a internet foram compiladas de pesquisas já existentes. Para obtenção dos dados sobre as redes sociais foi considerado um universo de 20,7 milhões de internautas acima dos 18 anos no Brasil.
Sobre o conteúdo na web, a CEO disse que 81% dos entrevistados se importam com a qualidade da informação e não onde ela está publicada. "O uso das redes sociais é tão global quanto a Copa do Mundo" disse.
Uma novidade é o fato de 33% dos usuários de redes sociais acreditarem que estas platafromas fornecem todas as informações necessárias para manter o internauta atualizado com notícias de seu interesse.
O perfil do usuário é adulto, masculino, entre 20 e 50 anos. A maioria das pessoas acessa internet de casa e usa a rede para trocar mensagens instantâneas.
Na parte de publicidade online, a pesquisa revela que, entre 2003 e 2009, as campanhas publicitárias na internet cresceram 93%. "A previsão é que as redes sociais funcionem cada vez mais como ferramenta para escutar o consumidor. Será um novo business chamado CRM 2.0" disse Fábia.
Rede entra na era da geração de valor
Na opinião do jornalista Marcelo Tas, dono de um dos perfis mais populares do Twitter brasileiro, o país vive atualmente o momento em que o conteúdo online começa a adquirir valor para anunciantes e internautas. Tas participou do painel Velocidade da Informação ao lado de outros jornalistas que atuam online, como o editor-chefe de eleições do Terra, Bob Fernandes, e a colunista Erika Palomino.
Uma das formas de agregar valor nao conteúdo é a segmentação. Bob Fernandes ressaltou a oportunidade de direcionar a informação para diferentes públicos. Graças ao espaço disponível na web, é possível oferecer a cada tipo de público o conteúdo que mais lhe interessa.
Terra